۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۳۰۶۴۵

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۴ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۴ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 369 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 470 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 24 آذر ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۹/۲۴ 

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به دیروز 4 میلیون و 321 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 289 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 369 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 470 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 900 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 437 هزار و 700 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1475.76  دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 583 هزار و 600 تومان، هر مثقال طلا یک میلیون و 894 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 12 هزار و 700 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 497 تومان و قیمت پوند انگلیس 16 هزار و 999 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با کاهش نسبت به دیروز  12 هزار و 650 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 550 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 13  هزار و 950 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 13 هزار و 850 تومان است.

 

درآمد 1 میلیارد دلاری دولت از فروش فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی

از ابتدای شهریور 1398 تاکنون، عرضه منظم فرآورده‌های نفتی در رینگ صادراتی بورس انرژی آغاز شده است. نتیجه اتخاذ این راهبرد، صادرات بیش از 2 میلیارد و 700 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی بنزین، گازوئیل، گاز مایع و نفت سفید جمعاً به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار در مدت‌زمان کمتر از 4 ماه بوده است. این راهبرد در شرایط تحریم و کاهش صادرات نفت خام، می‌تواند بسیار راهگشا باشد و موجب ارزآوری برای کشور شود.

در نمودارهای زیر، آمار معاملات هرکدام از فراورده ها، از ابتدای سال 98 تا 20 آذر، به تفکیک قابل مشاهده است.

*قیمت‌گذاری هوشمندانه مهم‌ترین عامل موفقیت رونق مناسب بورس فراورده‌های نفتی

شاید بتوان مهم‌ترین عامل موفقیت پالایش و پخش در فروش فرآورده‌های حساس نفتی مانند بنزین و گازوئیل از طریق بورس و در شرایط تحریم را قیمت‌گذاری هوشمندانه آن دانست. شرکت ملی پالایش و پخش با عنایت به این نکته که کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد و تجارت با ایران، برای بخش خصوصی هزینه‌های زیادی دارد، تخفیف‌های حداقلی معقول و هوشمندانه به مشتریان داده و نتیجه آن را نیز دیده است.

آمار قیمت‌های پایه گریدهای مختلف بنزین و گازوئیل عرضه شده در 4 ماه اخیر در بورس انرژی و هم‌چنین میانگین قیمت فوب خلیج فارس براساس نشریه پلاتس (میانگین قیمت‌های منتشر شده از طریق نشریه پلاتس در 2 ماه اخیر)، به همراه میزان معامله هر محصول، در نموارهای 5 و 6 قابل مشاهده است. با نگاهی به نمودارهای مذکور مشخص میشود که پالایش و پخش در بهترین حالت، 55 دلار برای بنزین و 110 دلار برای گازوئیل تخفیف در قیمت پایه نسبت به فوب خلیج فارس در نظر گرفته است. این نشان از عزم بالای پالایش و پخش نسبت به فروش محصولات خود از طریق بورس دارد که برای رونق بازار خود، حاضر شده است تخفیف‌های مناسبی به مشتریان خود ارائه دهد.

*سه راهبرد برای حداکثرسازی فروش فرآورده در بورس انرژی

بررسی‌های انجام‌شده حاکی از آن است که باوجود رونق نسبی صادرات فرآورده‌های نفتی از طریق بورس انرژی در 4 ماه اخیر، همچنان موانعی وجود دارد که مانع از استفاده حداکثری از ظرفیت راهبرد عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی برای صادرات این فرآورده‌ها از طریق بخش خصوصی ‌شود. در این راستا علیرضا قربانی، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «به طور کلی سه مانع جدی در مسیر فروش فرآورده در بورس انرژی وجود دارد که در صورت اینکه این مشکلات حل شود میتوان گشایش بیشتری در معاملات فراورده در بورس داشته باشیم. یکی از این موانع عرضه نامنظم فرآورده‌های نفتی تحویل دریا (فوب) است».

وی ادامه داد: «بررسی اطلاعیه‌های منتشرشده مربوط به عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی در 4 ماه اخیر حاکی از آن است که بیش از 90 درصد فرآورده‌های عرضه‌شده، مربوط به تحویل زمینی و به مقاصد خشکی بوده و به‌جز موارد اندکی، عرضه دریایی فرآورده‌های نفتی وجود نداشته است. مقصد عرضه‌های زمینی، کشورهای اطراف ایران هستند که بازار به نسبت خوب اما محدودی است. حال‌آنکه می‌توان با عرضه منظم فرآورده‌های نفتی با قابلیت تحویل در دریا، به بازارهای بزرگ‌تری با احجام بیشتر برای صادرات فرآورده دست پیدا کرد».

قربانی همچنین اظهار داشت: «یکی دیگر از دلایل عدم توسعه بازار فروش فراورده در بورس، عرضه نشدن نفت کوره است. از میان 5 فرآورده اصلی، بنزین، گازوئیل، گاز مایع و نفت سفید در بورس عرضه می‌شود. اما نفت کوره، جایگاهی در سبد فرآورده‌های عرضه‌شده در بورس ندارد و همچنان از طریق مسیرهای مذاکراتی صادر می‌شود.حال آن‌که می‌توان با عرضه نفت کوره در رینگ صادراتی بورس انرژی، این محصول را در بستر رقابتی و شفاف و به بالاترین قیمت ممکن از طریق بخش خصوصی به فروش رساند. اتفاقی که در صادرات 4 فرآورده دیگر در 4 ماه گذشته چندین بار رخ داده است».

این کارشناس انرژی در پایان گفت: «نبود اوراق سلف مربوط به فرآورده‌های نفتی نیز یکی دیگر از مشکلات است. در حال حاضر، فروش فرآورده‌ها در بورس به‌صورت نقدی و فیزیکی انجام می‌شود. در بستر موجود، تنها تجاری که تجربه کافی برای تجارت فرآورده‌ها در احجام بالا و هم‌چنین توانایی پرداخت پیش‌پرداخت را دارند می‌توانند وارد این فرآیند شوند. اما تجار دیگر، باوجود داشتن نقدینگی قابل توجه، تجربه کافی برای ورود به این کسب‌وکار را ندارند و درنتیجه وارد این معاملات نخواهند شد. حال‌آنکه می‌توان در راستای جذب نقدینگی موجود در کشور و با هدف تأمین مالی پروژه‌های پالایشی یا پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید فراورده‌های نفتی و هم‌چنین افزایش عمق بازار معاملات فرآورده‌های نفتی، اوراق سلف مبتنی بر فرآورده‌های نفتی، با قابلیت معاملات ثانویه و تحویل فیزیکی، در بورس عرضه کرد».

بر این اساس تکمیل و ارتقای فرآیند فعلی عرضه فرآورده‌های نفتی در بورس مبتنی بر موارد فوق، می‌تواند موجب افزایش درآمدهای کشور در شرایط تحریم و کمک به تأمین مالی صنعت نفت و پالایش، با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی شود.

 

کسری بودجه 99 بیش از 200 هزار میلیارد تومان است

غلامحسین شافعی امروز در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به لایحه بودجه 99 گفت: در مورد این لایحه بودجه برای اولین مرتبه هیچ نظرخواهی در تدوین لایحه از بخش خصوصی نشده و ظاهرا نظرخواهی از مرکز پژوهش‌های مجلس هم انجام نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سند بودجه مهمترین ابزار دولت برای تحقق اهداف و سیاست‌گذاری اقتصادی و به طور کلی چشم انداز عملکرد یکساله دولت است و آثار آن بر متغیرهای اقتصادی و واحدهای اقتصادی روشن می‌شود.

شافعی گفت: سال پیش رو از لحاظ درآمدی برای دولت بسیار سخت است و تحریم‌ها و محدودیت‌های فروش نفت و نقل وانتقال ارز حاصل از فروش نفت شرایط بسیار ویژه‌ای را برای دولت به وجود می‌آورد.

* استفاده 78 هزار میلیارد تومانی دولت از نفت در بودجه

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در بودجه 99 فرض شده یک میلیون بشکه نفت در روز به فروش برسد،‌گفت:‌ از این منظر و با در نظر گرفتن سهم 20درصدی صندوق توسعه ملی دولت مجموعا 78 هزار میلیارد از منابع نفتی استفاده خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: این در حالی است که با توجه به میزان فروش نفت در سال گذشته پیش‌بینی می‌شود به طور میانگین صادرات نفت حدود 300 هزار بشکه در روز بیشتر نباشد لذا از این محل بودجه با 53 هزار میلیارد تومان کسری مواجه خواهد بود.

شافعی گفت: با فروش 300 هزار بشکه کل درآمد نفتی 5.7 میلیارد دلار خواهد بود لذا منابع کافی برای اختصاص به واردات کالاهای اساسی که 10 و نیم میلیارد دلار با نرخ ارز 4200 تومانی دولت در اختیار نخواهد داشت.

وی افزود:‌ پیش‌بینی می‌شود برای اجرای سیاست‌های حمایتی نیز حدود 58 هزار میلیارد تومان کسری وجود داشته باشد.

* لایحه بودجه 200 هزار میلیارد تومان کسری دارد

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:‌یکی از محل‌های تامین منابع دولت در لایحه مولدسازی است که رقم 49 هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده که با توجه به عملکرد بسیار پایین ردیف‌های مشابه در سال‌های گذشته به نظر نمی‌رسد این ردیف عملکرد قابل توجهی داشته باشد.

شافعی گفت:‌ در مجموع برآوردهای اولیه حاکی از وجود بیش از 200 هزار میلیارد تومان کسری در منابع لایحه بودجه است.

* تقویت تولید بهترین راه جبران کاهش درآمدهای نفتی است

شافعی با بیان اینکه در لایحه بودجه 99 رویکرد اصلاح نظام مالیاتی و ساماندهی آن است،‌گفت: بر اساس لایحه بودجه 99 میزان 75 هزار میلیارد تومان از محل اخذ مالیات قرار است تامین شود که بهتر است دولت مشخص کند این رقم قرار است از کجا تامین شود. آیا قرار است این میزان مالیات از واحدهای شناسنامه‌دار دریافت شود یا از محل فراهای مالیاتی یا حذف معافیت‌های مالیاتی؟ ما به عنوان نماینده بخش خصوصی یک پیام برای حاکمیت داریم که بهترین روش برای جبران درآمدهای نفت تقویت تولید و تقویت صادرات است.

وی افزود:‌اگر تولید ملی تقویت شده و فضای کسب و کار بهبود یابد هم اشتغال ایجاد می‌شود هم درآمدهای مالی دولت افزایش می‌یابد.

* دو سوم بودجه کشور در اختیار شرکت‌های دولتی با راندمان پایین است

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:‌حدود 74 درصد بودجه کل کشور بر اساس لایحه بودجه 99 متعلق به شرکت‌های دولتی و مؤسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت است که نسبت به قانون بودجه سال جاری حدود 16 درصد افزایش یافته است.

شافعی اظهار داشت:‌بر این اساس دو سوم بودجه کشور در اختیار شرکت‌های دولتی است و این در حالی است که بسیاری شرکت‌های دولتی دارای راندمان پایین هستند اما هیچ گونه نظارتی بر آن انجام نمی‌شود. 

 

* بخش خصوصی از مطالبه دائم نکات مورد اشاره در فرمایشات رهبری دست برندارد

شافعی در ادامه با اشاره به دیدار فعالان بخش خصوصی با رهبر انقلاب در 28 آبان اشاره کرد و گفت: ایشان در آن جلسه به نکات بسیار قابل توجهی اشاره داشتند که باید ضمن توجه به این موارد برای اجرای آن بخش خصوصی از مطالبه دائم دست بر ندارد. 

وی  گفت:‌مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه فرمودند هدف اصلی از جلسه با فعالان اقتصادی تکریم این عناصر در افکار عمومی است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه بیان داشت: همچنین مقام معظم رهبری فرمودند گسترش رفاه عمومی در اسلام یک ارزش است و در ارتباط با وظیفه بخش خصوصی در اصل 44 فرمودند مخاطب اصل 44 شما هستید و این سیاست برای شما هم حق ایجاد می‌کند و هم تکلیف. 

شافعی بیان داشت: ایشان با اشاره به سیاست‌های اصل 44 فرمودند البته در اجرای آن بر اساس نظر صاحب نظران اقتصادی درست عمل نشده زیرا واگذاری کارخانه به افراد سوء‌استفاده چی نه تنها باعث تقویت بخش خصوصی نشد بلکه عملکرد این افراد اندک فضا را برای فعالان پرشمار بخش خصوصی نامساعد کرده است.

وی افزود:‌ ایشان بیان داشتند فعالان بخش خصوصی با استفاده از سیاست اصل 44 با یک برنامه عملیاتی زنجیره تخصصی از تولید ، محصول و بازاریابی را تشکیل دهند و جدیت فرمودند مسلح کردن این غلاف به سلاح اداره تولید داخلی علاج مشکلات است و افزودند تنها راه حل مسائل موجود این است که مسیر رونق تولید را با جدیت ادامه و با تصمیم درست و اقدام لازم موانع را برطرف کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:‌ایشان ظرفیت‌های کشور را بی‌پایان عنوان کردند و فرمودند ظرفیت پیشرفت وجود دارد و باید مشکلات را از پیش راه برداشت. زیرا با بی‌اثر کردن تحریم عامل تحریم دست از تحریم برمی‌دارد.

* عرصه برای واردات و سفته‌بازی تنگ شود

شافعی افزود:‌همچنین ایشان فرمودند معنای سیاست اصل 44 جایگزینی بخش خصوصی به جای دولتی نیست بلکه این دو باید به هم کمک کنند و مزاحم هم نباشند.

وی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با بخش خصوصی گفت: ایشان فرمودند دستگاه‌های حکومتی باید به دنبال بهبود فضای کسب و کار باشند و فرمودند باید قوانین مربوط به مسائل مالی،‌پولی، بانکی، گمرکی و بوجه و تامین اجتماعی به نفع تولید تغییر کند و عرصه برای واردات و سفته بازی تنگ شود. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: مقام معظم رهبری،‌مجلس و دولت را به اقدامات جدی برای برطرف کردن مشکلات توصیه کردند و فرمودند احتمال بروز برخی خطاها از جانب تولید کنندگان وجود دارد اما همه خطاها در یک سطح نیست و نباید برای هر خطایی دستگاه‌های نظارتی بر سر تولید کننده بایستند.

شافعی افزود: ایشان استفاده از ظرفیت دیپلماسی در صادرات را مورد توجه قرار دادند و فرمودند می‌توانیم از ظرفیت دیپلماسی با همسایه‌ها و سایر کشورها ارتباطات خوبی برقرار کنیم.

وی  گفت: ایشان در پایان تولید کنندگان را فرماندهان،‌پیشروان،‌خط شکنان و صنوف مقدم حیات تولید داخلی را رونق اقتصادی دانستند.

* فساد روحیه افراد درستکار را هم تضعیف می‌کند

در ادامه این جلسه شافعی به روز جهانی مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: فساد پیامدهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای دارد و می‌تواند مسیر رشد اقتصادی را کاملا منحرف کند. 

وی افزود:‌ افزایش فعالیت زیرزمینی، افزایش معاملات تجاری و انحراف اولویت‌ها بخشی از آثار زیانبار فساد اقتصادی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:‌از جمله آثار سوء فساد می‌توان به کاهش اعتماد و تضعیف روحیه افراد درستکار اشاره کرد.

شافعی گفت: مطالعات مختلف جهانی نشان می‌دهد فساد رشد سرانه تولید ناخالص داخلی را بین یک تا 8 درصد کاهش می‌دهد.

* فساد باعث تعمیق فقر احساسی می‌شود

وی  گفت:‌فساد باعث می‌شود تجمل‌گرایی رونق و احساس فقر احساسی به وجود آید.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:‌در زمان جنگ تحمیلی منابع کافی نداشتیم و دچار تحریم بودیم ولی شاهد نابرابری اینچنینی نبودیم و احساس امنیت و همبستگی مردم بیشتر بود. بنابراین باید به این موضوع فکر شود.

شافعی اظهار داشت: در شرایط خاص بازگرداندن اعتماد و اطمینان جامعه از اولویت‌هایی است که باید در دستور کار حاکمیت قرار بگیرد.

وی  گفت:‌رهبری دائما در بیانات خود در مبارزه با فساد تاکید دارند به طوری که در سخنرانی‌های ایشان فساد به اژدهای هفت سر تعبیر شده و فساد مالی را همانند خوره و سرطان می‌دانند که باید با آن مبارزه کرد.

 

آرامش دوباره به بازار ارز برگشت

هشتمین نشست دوره‌ای رئیس‌کل بانک مرکزی با اقتصاددانان با محوریت موضوعاتی اعم از راهکارهای ثبات بازار ارز، کنترل و هدایت نقدینگی، کاهش تورم و موضوعاتی نظیر لایحه بودجه 99 و راهکار مقابله با تأثیرات آن بر سیاست‌های پولی، مسایل مربوط به طرح بانکداری مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در این نشست با تشریح وضعیت ارزی کشور گفت: علی‌رغم تداوم فشار تحریم‌ها، روند صادرات غیرنفتی کشور به‌خوبی در حال انجام است و تأمین ارز واردات نیز از طریق سامانه نیما صورت می‌گیرد و شاهد انجام روان تأمین ارز در سامانه نیما هستیم.

وی با اشاره به انتشار اخباری در خصوص کاهش صادرات غیرنفتی کشور تصریح کرد: صادرات غیرنفتی کشور طی 8ماهه ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته از نظر وزنی افزایش داشته اما اصلاح نرخ‌های پایه صادراتی و شفاف‌سازی میزان اظهار صادرات توسط صادرکنندگان باعث کاهش ارزش اعلامی صادرات غیرنفتی شده بود؛ لذا روند صادرات غیرنفتی کشور رو به رشد است و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

همتی افزود: علی‌رغم جو روانی ایجادشده در بازار ارز و نوسانات در این بازار طی هفته‌های اخیر، خوشبختانه مدیریت بازار از نظر ریال و ارز توسط بانک مرکزی موجب ایجاد تعادل و آرامش دوباره در بازار ارز شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین راجع به کاهش نرخ ماهانه و نقطه به نقطه تورم تولیدکننده در آبان ماه گفت: این آمار نشان‌دهنده موفقیت بانک مرکزی در کنترل تورم بوده است و علی‌رغم نوسانات اخیر در بازار ارز و سایر بازارها تلاش می‌کنیم با تداوم آرامش و تعادل بازار ارز در سایر بازارها نیز آرامش برقرار کنیم و روند کاهنده نرخ تورم را ادامه دهیم.

 

  آغاز شمارش معکوسِ پایان رمزهای دوم ثابت

با دستور بانک مرکزی از اول دی ماه، هر گونه خدمات بانکی غیرحضوری که پیشتر از طریق رمز دوم ثابت انجام می شد، باید با استفاده از رمز دوم یکبار مصرف (رمز پویا) صورت گیرد.

اطلاع رسانی در خصوص ضرورت فعال سازی رمز پویا از ماه های قبل از سوی بانک مرکزی و بانک‌ها آغاز شده و درحالی کماکان ادامه دارد که مشتریان نظام بانکی تنها 7 روز زمان برای فعال سازی رمز پویا دارند.

بانک مرکزی علت غیرفعال شدن رمزهای دوم ثابت را افزایش فیشینگ و برداشت های غیرقانونی از حساب های بانکی اعلام و به مردم تاکید کرده برای جلوگیری از کلاهبرداری های اینترنتی و امنیت سپرده ها خود، حتماً رمز پویا را فعال کنند.

گفتنی است، رمز پویا کارت بانکی یکی از اصلی‌ترین موارد امنیتی برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌های اینترنتی و روش‌های مختلف برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی محسوب می‌شود.

بانک‌ها رمز پویا را از طریق پیامک و اپلیکیشین‌های مخصوص خود به مشتریان‌شان ارسال می کنند. و مردم نیز به منظور فعال سازی هم می توانند از دستگاه های خودپرداز اقدام کنند هم مراجعه حضوری به شعب و سامانه های بانکداری اینترنتی البته به شرط اینکه شماره همراه‌شان در بانک موجود باشد. در غیراینصورت مشتریان باید به شعب مراجعه کرده و تلفن همراه خود را اعلام کنند.

نکته مهم اینجاست که بانک مرکزی بارها تأکید کرده است که فعال‌سازی رمز پویا هیچ‌گونه هزینه‌ای برای مشتریان ندارد. بنابراین مشتریان نگران دریافت هزینه نباشند.

هرچند مشتریانی که تا کنون نسبت به فعال سازی رمز پویا اقدام کرده اند نسبت به دریافت پیامک مشکلاتی را داشتنه اند ولی معاون بانک مرکزی از دستور این بانک به بانک ها برای همکاری و سرعت عمل در ارسال پیامک ها خبر داده است.

مهران محرمیان، معاون فناوری بانک مرکزی نیز در گفتگویی از ایجاد زیرساخت «هریم» برای ارسال رمز دوم پویا به صورت پیامکی خبر داده و اعلام کرده بود که زیرساخت ارائه رمز دوم یکبار مصرف، از سوی تمامی بانک‌ها آماده شده و رمز دوم پویا از ابتدای دی ماه برای تمامی تراکنش‌های بدون حضور کارت به صورت اجباری عملیاتی می‌شود.

وی افزود: بانک مرکزی در این رابطه وضعیت و عملکرد بانکها را رصد خواهد کرد و در قالب سامانه هدایت رمز یکبار مصرف بانکی(هریم) کار را پیش خواهد برد.

محرمیان تاکید کرد: با اجرای رمز دوم یکبار مصرف کاهش قابل ملاحظه‌ای در کلاهبرداری‌های مبتنی بر برداشت غیرمجاز از جمله فیشینگ رخ خواهد داد؛ در واقع برآوردها این است که دیگر فیشینگ به نحوی که امروزه انجام می‌شود و اطلاعات کارت بانکی کاربران با ترفندهایی سرقت و در نهایت از آنها برداشت می‌شود را نداشته باشیم.

بنابراین، آن دسته از مشتریانی که از کارت‌های بانکی خود برای انجام تراکنش‌های مبتنی بر کارت و بدون حضور فیزیکی کارت استفاده می‌کنند باید نسبت به فعال‌سازی رمز پویای کارت‌های خود اقدام کنند؛ بنابراین در تراکنش‌هایی که با استفاده از پایانه‌های فروشگاهی یا خودپرداز‌ها انجام می‌شود، نیازی به رمز پویا نیست.

 

تعیین خسارت آنلاین در تصادفات رانندگی

فاطمه صالحی معاون بیمه حکمت از آغاز بکار سیستم بیمه‌گری الکترونیک این بیمه با عنوان «باب نو»  خبر داد و گفت: رونمایی از سیستم مذکور در جهت بکارگیری فناوری های نوین و خدمت رسانی سریع‌تر به آحاد جامعه است.

این مقام مسئول در بیمه حکمت با بیان اینکه یکی از زیر سیستم‌های باب نو در جهت مکانیزه کردن فرآیند بازدید اولیه بیمه‌های خودرو راه اندازی شده است، تصریح کرد: هم اکنون این زیرسیستم در شعب سراسر کشور بصورت پایلوت ایجاد شده که برآنیم هر چه زودتر مابقی زیرسیستم‌های آن اعم از درمان، آتش سوزی، مسئولیت و مهندسی، عمر و سرمایه گذاری و...راه اندازی کنیم.

بر اساس این گزارش، در این سیستم امکان تعریف سیاست‌ها و کنترل‌های مورد نظر مدیریت بیمه‌های اتومبیل در فرآیند و عملیات بازدید اولیه، فراخوانی سیستمی اطلاعات پیش نویس بیمه نامه از سیستم متمرکز بیمه‌گری جهت ثبت درخواست بازدید، امکان اختصاص بازدید به کارشناس مورد نظر در شعبی که چندین کارشناس بازدید وجود دارد، فراهم شده است.

همچنین بکارگیری برنامه بازدید صرفا با کاربری و دستگاه تلفن همراه کارشناس بازدید، اخذ تصاویر و فیلم بر اساس استانداردهای مشخص شده در برنامه موبایل بازدید اولیه، رمزنگاری داده ها، تصاویر و فیلم بازدید بر روی دستگاه تلفن همراه و عدم دسترسی به این اطلاعات از طریق برنامه مدیریت فایل‌های دستگاه تلفن همراه، استفاده از آخرین فناوری های فشرده سازی در ذخیره سازی و ارسال اطلاعات بازدید به سرور سیستم بیمه گری الکترونیک از دیگر شرایطی است که این سیستم دارد.

با بیمه‌گری الکترونیک، رمزنگاری داده ها، تصاویر و فیلم بازدید اولیه روی سرور سیستم بازدید و عدم ویرایش و حذف اطلاعات توسط کاربران سیستم فراهم می شود و ضبط فیلم از اطراف خودرو جهت جلوگیری از تخلفات بازدید، حذف اطلاعات بازدید از روی دستگاه تلفن همراه، پس از انتقال آن به سرور سیستم بازدید اولیه نیز وجود دارد.

در این بین می‌توان ثبت چندین بازدید اولیه در یک‌ روز روی برنامه تلفن همراه داشت و هزینه های بازدید اولیه را کاهش داد.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات